Fotografia reklamowa

Sztuką możemy nazwać tworzenie czegoś pięknego. Czegoś wzbudzającego podziw, zachwyt, uwielbienie. Czegoś wyjątkowego i na swój sposób niepowtarzalnego, oryginalnego. Sztuką jest malarstwo, rzeźbiarstwo. Ale także sztuką jest gra aktorska, śpiew, taniec. A czy sztuką możemy nazwać na przykład fotografię? Z pewnością tak. Jak najbardziej spełnia ona kryteria jakie obowiązują przy określaniu czegoś mianem sztuki. Ale zanim zaczniemy rozpatrywać zagadnienia takie jak na przykład fotografia reklamowa warto najpierw sięgnąć do podstaw i poznać znaczenie słowa fotografia. Jest ono połączeniem wyrazów photos czyli światło oraz graphos czyli pisać. Tak więc przez pojęcie fotografia należy rozumieć pisanie światłem. Takie jest właśnie dokładne tłumaczenie. Bo właśnie samo fotografowanie czyli uwiecznianie danego momentu, chwili czy osoby odbywa się za pomocą światła. Jej historia jest bardzo długa i sięga XIX wieku. Aczkolwiek pierwsze ślady fotografowania można odnaleźć już w starożytnej Grecji. Z tamtymi, jakże odległymi czasami, wiąże się właśnie nazwa camera obscura oznaczająca pierwsze narzędzie służące do tworzenia obrazu. Pierwsza fotografia została stworzona w 1826 roku przez Francuza Josepha-Nicephore Niepcego. Jednakże za właściwą datę powstania fotografii uważany jest rok 1839. I właśnie od tego momentu zaczął się szybki żeby nie powiedzieć zawrotny rozwój tejże techniki. Związane to było oczywiście z rozwojem cywilizacji, jej coraz większym zaawansowaniem technicznym. Coraz to nowe wynalazki dotknęły również dziedziny fotografii. W obecnych czasach możemy wyróżnić dwie główne techniki robienia zdjęć. Pierwszą z nich jest fotografia tradycyjna potocznie nazywana analogową. A z czym najbardziej nam się kojarzy? Z kliszą fotograficzną tak często przez przypadek naświetlaną przez nieostrożnego fotografa. Drugą techniką jest fotografia cyfrowa. O wiele lepiej znana szczególnie dzisiejszej młodzieży. W tej chwili nie musimy oddawać już filmu do wywołania. Wystarczy podłączyć aparat do komputera i już można oglądać swoje arcydzieła na ekranie monitora. A komu lub czemu najczęściej robimy zdjęcia? Kto lub co jest najpopularniejszym tematem dla fotografa. Tak naprawdę ciężko to jednoznacznie stwierdzić. Fotografia jest przecież obecna w wielu dziedzinach naszego życia. Zarówno prywatnego jak i zawodowego. W pierwszej chwili nawet możemy nie zdawać sobie z tego sprawy. Robienie zdjęć kojarzy nam się najczęściej z rodzinnymi spotkaniami, uroczystościami bądź też dalekimi wyprawami w egzotyczne zakątki świata. Chcąc zachować wspomnienia z tych chwil fotografujemy miejsca i ludzi dzięki czemu utrwalamy te radosne chwile na papierze lub dysku komputera. Ale zastanówmy się w tym momencie nad innymi zastosowaniami fotografii. W skrzynce na listy często znajdujemy różne gazetki, foldery reklamowe. Co w nich zajmuje najwięcej miejsca? Zdjęcia oferowanych produktów oczywiście. W tym przypadku mamy do czynienia z dziedziną, która nazywa się fotografia reklamowa kraków. A teraz wyobraźmy sobie że człowiek nie zna czegoś takiego jak aparat fotograficzny. Jak wtedy wyglądałyby te foldery czy katalogi? Byłyby praktycznie złożone z samych opisów. Tak więc nie spełniały by swojej roli. Zdjęcia reklamowe to niejako podstawa i baza każdej reklamy. Właśnie zdjęcie ma w pierwszej chwili zainteresować potencjalnego klienta. Przyciągnąć go i zaintrygować do tego stopnia aby przyjrzał się danemu produktowi z większą uwagą. Prześledźmy to na własnym przykładzie. Bardzo często najpierw widzimy coś, jakiś produkt. Bardzo nam się on podoba. Już samo zdjęcie powoduje że chcemy go kupić. Jego atrakcyjny wygląd przyciąga. Tym samym dużo mniej krytycznie podchodzimy do takiego przedmiotu. Nawet jeżeli nie do końca spełnia nasze oczekiwania. Tak naprawdę niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego jak bardzo rozbudowana i zaawansowana jest sztuka fotografii reklamowej. Po pierwsze fotografia to nie tylko przedmiot, który znajduje się w centrum uwagi ale także całe otoczenie, tło. Oczywiście nie dotyczy to rzeczy drobnych jak na przykład proszek do prania czy też płyn do naczyń. Dodatkowe tło na zdjęciu mogłoby w tym przypadku odwrócić od nich uwagę. Ale już dla przykładu reklamując samochód należy go sfotografować w jakimś otoczeniu. Na ulicy, na placu czy też parkingu. Należy dać mu odpowiednią oprawę. Kształtowaniem i tworzeniem odpowiedniej oprawy zajmuje się właśnie dziedzina fotografii reklamowej. Pójdźmy zatem dalej w naszych rozważaniach. Załóżmy że dana firma chce przedstawić, zaprezentować dotychczasowym ale także potencjalnym klientom swój wizerunek. Swoją nową twarz. Przyjazną, zachęcającą do skorzystania z oferowanych usług, kształtującą wizerunek firmy. Jak to zrobić? Właśnie poprzez reklamę. A więc przede wszystkim logo firmy, jakaś jednolita kolorystyka lub symbol, znak kojarzący się z danym przedsiębiorstwem. No i oczywiście przedstawienie produktów lub usług oferowanych przez daną firmę. Reklama ma dać klientowi możliwość poznania firmy. Jeżeli nie możemy jej odwiedzić osobiście to chcemy mieć przynajmniej pewien ogląd na to jak wygląda. Dotyczy to również samego produktu. I właśnie profesjonalnie wykonany katalog daje tę możliwość. Odpowiednio, profesjonalnie wykonane zdjęcia do reklamy pozwalają stworzyć korzystny i przyjazny wizerunek firmy. Zdjęcia wnętrz, pracowników, poszczególnych etapów produkcji pozwalają potencjalnym klientom lepiej poznać zasady funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. To sprawia że nasza firma staje się mu bliższa, bardziej przyjazna. Jak już wcześniej wspomnieliśmy nie wystarczy tylko suchy opis. Choćby był on najbardziej rzetelny i ciekawy to jednak podstawą jest wzbogacenie go w odpowiednie fotografie. Głównie po to aby klient mógł wyobrazić sobie naszą firmę. Ale fotografia reklamowa to nie tylko dany produkt. Przecież reklamować można wszystko. Nowo powstały hotel, restaurację a nawet całe miasto. I tu także kluczową role odgrywają zdjęcia architektury kraków. Pokazują ciekawe miejsca, zabytki, restauracje, dyskoteki itd. Są jakby przewodnikiem w pigułce po danym mieście. Mają zainteresować i przyciągnąć. Mają pokazać coś z jak najlepszej strony. O to przecież chodzi w reklamie. I taka rola oraz zadanie spoczywa właśnie na fotografii reklamowej. Przedstawić miejsce, przedmiot w sposób rzetelny ale jednocześnie ciekawy i barwny. Aby każdy oglądający zatrzymał się na nim na dłużej. Fotografia ma zaciekawić, być przynętą, która pozwoli przyciągnąć klienta. Wykonana z pasją i pomysłem z pewnością spełni swoje zadanie.